Waarom e-scooters in India in brand vliegen?

Batterijen die in brand vliegen is „in wezen een kwestie van kwaliteit”, zei Ravneet Phokela, chief business officer voor Ather Energy, een e-scootermerk dat beschikbaar is in meer dan 30 steden in India. Nu worden elektrische voertuigen aangedreven door lithium-ionbatterijen die als veiliger, efficiënter en lichter worden beschouwd in vergelijking met hun tegenhangers.

Waarom e-scooters in India in brand vliegen?

Batterijen die in brand vliegen is „in wezen een kwestie van kwaliteit”, zei Ravneet Phokela, chief business officer voor Ather Energy, een e-scootermerk dat beschikbaar is in meer dan 30 steden in India. Nu worden elektrische voertuigen aangedreven door lithium-ionbatterijen die als veiliger, efficiënter en lichter worden beschouwd in vergelijking met hun tegenhangers. Deze batterijen vormen echter wel brandgevaar als ze niet op de juiste manier worden vervaardigd. Sommigen hebben deze branden toegeschreven aan een combinatie van stijgende temperaturen in onze steden, evenals het slechte thermische beheersysteem van de EV-batterij.

Er zijn echter experts die het hier niet mee eens zijn. Er is bijvoorbeeld Arun Vinayak. Hij is de CEO en oprichter van Exponent Energy, een in Bangalore gevestigde startup met een batterijpakket en laadstation. Hij schreef onlangs een blog waarin hij zei dat dit een misvatting was.

Hij zegt dat een EV bestaande uit lithium-ioncellen een paar honderd graden Celsius nodig had voordat hij daadwerkelijk in brand vloog. Dus hoewel warme weersomstandigheden en ontoereikende thermische beheersystemen van de batterij de prestaties negatief kunnen beïnvloeden en misschien de levensduur kunnen verkorten, veroorzaken ze eigenlijk geen brand. De belangrijkste reden waarom een elektrische scooter in brand vliegt, is het haasten van de voertuigen. Veel fabrikanten van elektrische tweewielers haasten zich om de markt te veroveren.

En deze haast zou nu een goede tijd kunnen bieden die wordt besteed aan onderzoek en ontwikkeling. Op 26 maart ging een video van een zwarte Ola e-scooter overspoeld met rook- en vuurpluimen viraal op sociale media. Dezelfde dag heeft een andere dodelijke brand waarbij een Okinawa-scooter op batterijen betrokken was, naar verluidt een vader en een kind gedood in Tamil Nadu. Dit behoren tot de ten minste zes gevallen van e-scooters die de afgelopen zes maanden in brand zijn gevlogen.

De trend slaat alarm over de veiligheid van batterijen en weegt op early adopters. Je moet de afgelopen weken een golf van berichten hebben gezien over elektrische scooters die in brand vliegen in India. Onder de scooters die in India in brand vliegen, is onder andere die gemaakt door de door Softbank gesteunde Ola Electric. Maar als het zo geavanceerd is, waarom hoor je dan dat zoveel elektrische scooters in heel India in brand vliegen? Heeft het te maken met de inherente instabiliteit van lithium-ioncellen? NEW DELHI, 6 mei (Reuters) - Defecte batterijcellen en modules zijn geïdentificeerd als de belangrijkste oorzaak van elektrische scooters die de afgelopen weken in brand vliegen in India, volgens de bevindingen van een eerste federaal onderzoek, vertelden twee overheidsbronnen Reuters.

Vreemd genoeg heeft de haast van fabrikanten naar de ruimte voor elektrische scooters, van wie velen gewoon kits van Chinese makelij in India assembleren, niet alleen lithiumcelnormen in gevaar gebracht, maar ook een gebrek aan goede BMS-software op veel producten.

Leave Message

Your email address will not be published. Required fields are marked *